
سئو چیست و چه فایده ای دارد؟
بحث سئو را با بررسی اصول اولیه و معنای آن شروع میکنیم. تمام کسبوکارهایی که بهترین رتبهها را در موتورهای جستجو کسب میکنند، اهمیت سئو را درک کردهاند، اما البته آنها باید ابتدا بر اصول اولیه تسلط پیدا کنند.
SEO سرنام عبارت (Search Engine Optimization) به معنای بهینهسازی موتور جستجو است که با هدف بهینهسازی وبسایت برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک از نتایج موتورهای جستجو انجام میشود. بهعبارتدیگر، معنی سئو شامل ایجاد تغییرات خاص در طراحی وبسایت و محتوای آن است که سایت شما را برای یک موتور جستجو جذابتر میسازد. شما این کار را با این امید انجام میدهید که موتور جستجو، وبسایت شما را در بالای صفحه نتایج نشان دهد.
سئو ارتباط تنگاتنگی با موتورهای جستجو دارد. چون موتور جستجوی گوگل پرکاربردترین موتور جستجو در بین کاربران ایرانی است، بنابراین در ادامه این مقاله از عبارت گوگل بهجای موتور جستجو استفاده میکنیم. گوگل به دنبال ارائه بهترین سرویس به کاربران خود میباشد؛ یعنی نتایجی را به کاربر تحویل میدهد که نهتنها کیفیت بالایی دارند بلکه ارتباط زیادی نیز با متن جستجو شده دارد. بدین منظور، وبسایتهای مختلف را اسکن کرده و اصطلاحا در صفحات آنها میخزد تا درک بهتری از محتوای آن وبسایت پیدا کند. با این روش نتایج مرتبطتر را به کسانی که به دنبال موضوعات یا کلمات کلیدی خاصی هستند ارائه میکند. گوگل با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته خود، سایتها را اسکن میکند تا ببیند خواندن مطالب سایت راحت است یا خیر و رتبههای بالاتری به سایتهای کاربرپسند میدهد.
سئو فرایندی است که وبسایتها برای کسب رتبه بالاتر در گوگل به آن اهمیت میدهند. معمولا کاربران با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرشان در گوگل وبسایتهایی را یافته، وارد آن میشوند و محتوای مورد نظر خود را مشاهده میکنند؛ بنابراین وبسایتها باید به دنبال راهی باشند تا ازنظر گوگل جذابتر شده و در صدر صفحه نتایج قرار گیرند. بدین ترتیب امکان ورود کاربران به وبسایت بیشتر شده و مشتریانش افزایش مییابند؛ مثلا فرض کنید که شما مقالهای در مورد نحوه ساخت یک قفس پرنده دارید. برای اینکه بتوانید مطلب خود را در دسترس افراد مرتبط با پرندگان قرار دهید، باید آن را بهینه کنید تا بهعنوان یک نتیجه عالی برای هرکسی که به دنبال عبارت “ساخت یک قفس پرنده” است، ظاهر شود. با ایجاد محتوای جذابتر و مؤثرتر متمرکز بر سئو، میتوانید شانس خود برای جذب ترافیک ارگانیک هدفمند را افزایش دهید.
سئو کلاهسیاه در مقابل کلاهسفید
سئو و نحوه کار آن را توضیح دادیم، حال بیایید آن را با دقت بیشتری بررسی کنیم. وقتی بحث سئو مطرح میشود، دو رویکرد متفاوت وجود دارد که سازمانها برای بهینهسازی سایتهای خود انتخاب میکنند:
سئو کلاهسیاه: برخی از سازمانها تنها به دنبال این هستند که بهسرعت محتوای خود را رتبهبندی کرده و در کوتاهمدت درآمد خوبی کسب کنند. سئو کلاهسیاه شامل تاکتیکهایی است که فقط بر روی بهینهسازی محتوا برای گوگل تمرکز دارد. یعنی این سازمانها بازدیدکنندگان انسانی که محتوای سایتشان را میخوانند و مرور میکنند را در نظر نمیگیرند. بلکه بهمنظور بهبود رتبهبندی سایت خود و کسب سریع درآمد، قوانین را زیر پا میگذارند. این رویکرد صفحاتی را ایجاد میکند که معمولا خواندن و نگاه کردن به آنها برای انسان دشوار است. اگرچه این سایتها ممکن است سریعتر از آنهایی که بهدرستی بهینهسازی شدهاند، رتبهبندی شوند، اما غالبا بهسرعت توسط گوگل جریمه یا مسدود میشوند. بهطورکلی، این رویکرد سریعالوصول سئو شانس سازمان برای ساخت یک سایت پایدار که میتواند مزایای درازمدت زیادی به ارمغان بیاورد را از بین میبرد.
سئو کلاهسفید: از طرف دیگر، سئو کلاهسفید یک روش موثر جهت بهینهسازی وبسایت شما برای گوگل و ایجاد یک کسبوکار پایدار آنلاین است. این رویکرد شامل تمرکز بر مخاطبان انسانی است که روی لینکها کلیک کرده و محتوای سایت را میخوانند. با استفاده از سئو کلاهسفید در وبسایت خود اطمینان حاصل میکنید که پیدا کردن و مشاهده محتوای دیجیتالتان آسان است. هدف از این نوع سئو، تولید بهترین محتوای ممکن در یک سایت است که خواندن و مرور آن آسان بوده و قوانین گوگل برای بهینهسازی را رعایت میکند.
مهم است توجه داشته باشید که اگرچه تاکتیکهای سئو کلاهسیاه ممکن است به شما در رتبهبندی سریع کمک کند، اما موتورهای جستجو سرانجام متوجه تخلفات شما شده و سایتتان را جریمه میکنند. بسته بهشدت تخلف، سایت شما ممکن است نتواند از مجازات رها شود. تنها راه برای ایجاد یک کسبوکار آنلاین پایدار که ترافیک ارگانیک بیشتری را در طول زمان به همراه خواهد داشت، دنبال کردن بهترین شیوههای بازاریابی سئو و ایجاد محتوای مؤثر است که بازدیدکنندگان شما آن را ارزشمند خواهند یافت.
سئو چیست و چه فایده ای دارد: نتیجهگیری
سئو تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد، اما مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا محتوای شما ارزشمند و مرتبط با مخاطب مورد نظر شما است. به خاطر داشته باشید که نتیجهگیری از سئو نیاز به زمان دارد. شما یکشبه مزایای سئو را تجربه نخواهید کرد. در واقع، ممکن است ماهها طول بکشد تا از نتایج کار سخت خود بهرهمند شوید. ایجاد محتوای کیفی که بر کمک به بازدیدکنندگان انسانی شما متمرکز است، بهترین راه برای ایجاد یک کسبوکار آنلاین پایدار است که به آوردن ترافیک سایت ارگانیک جدید برای سالهای آینده ادامه خواهد داد.
آیا علاقهمند به یادگیری بیشتر در مورد چگونگی تاثیر سئو بر کسبوکار خود هستید؟ آیا میخواهید سایت خود بهینه کنید؟ اگر از رتبه سایت خود راضی نیستید، ممکن است وقت آن باشد که با کارشناسان ما تماس بگیرید. تیم ما سرویسهای سئو باکیفیت ارائه میدهد که به شما کمک خواهد کرد تا رتبه سایت خود را بهبود بخشید و ترافیک ارگانیک مرتبطتری را به آن وارد کنید.